01:21

Functiile marketingului si rolul acestuia

Pornind de la realitatea ca marketingul reprezinta un nou mod, eficient, de gandire si actiune in lumea afacerilor, specialistii au urmarit cu tot mai multa intensitate sa-i defineasca cat mai corespunzator « misiunea », rolul sau, reflectate prin sarcinile ei si, in modul cel mai sugestiv, functiile pe care urmeaza sa le indeplineasca.

Cei mai multi autori considera drept functii ale marketingului activitatile economice legate de traseul parcurs de produse sau servicii de la producator la consumatori, respectiv transportul, vanzarea, cumpararea etc. Denumite si « servicii de marketing » asemenea activitati sunt grupate uneori in functie de elementul central pe care aceste functii il vizeaza. Astfel, in lucrarea lor « Marketing. Principii si metode » Charles Philips si D. Duncan propun urmatoarea clasificare : a) functii implicand transferul de proprietati (cumpararea, vanzarea) ; b) functii implicand distributia fizica (transportul, depozitarea, stocare) ; c) functii care faciliteaza realizarea celor doua de mai sus (standardizarea, finantarea, asumarea riscului, informatii asupra pietei).

In unele cazuri, se face distinctie intre functiile marketingului, in general, privit la scara intregii societati, si cele la nivelul firmelor. Astfel, macro-marketingul ar avea doua categorii de functii, respectiv cele traditionale si cele sociale. In functiile traditionale s-ar putea cuprinde functiile specifice schimbului (masurarea si cumpararea), functiile distributiei fizice (transportul si depozitarea) si functii de sprijinire (finantarea, asumarea riscului, informatia de marketing etc.). Din cadrul functiilor sociale, marketingul este reprezentat ca instrument social pentru transferarea produselor materiale si ale culturii unei societati catre membrii sai.


In ceea ce priveste marketingul la nivelul firmei, functiile acestuia sunt cele referitoare la estimarea potentialului firmei, planificarea si programul efortului de marketing, organizarea si conducerea activitatii de marketing, evaluarea si adoptarea efortului de marketing.
In lucrarea « Noul marketing in mileniul III » , profesorii D.C. Dragan si M.C. Demetrescu considera ca functiile marketingului au trei finalitati :
a) evaluarea posibilitatilor pe care le ofera piata ;
b) atragerea, stimularea si crearea cererii prin produs, pret si promovare
c) satisfacerea cererii prin canalele de distributie si distributia fizica (logistica)

Corespunzator acestor functii, activitatile de marketing cuprind urmatoarele principale domenii :
a) investigarea sistematica a dorintelor, nevoilor si exigentelor cumparatorilor (evaluarea pietei)
b) adoptarea produselor si serviciilor la cerintele si puterea de cumparare a consumatorilor
c) stimularea, dezvoltarea si crearea cererii
d) aducerea produselor si serviciilor la indemana cumparatorilor, potrivit cu locul, timpul, pretul, cantitatea si calitatea dorite de cumparatori
e) sporirea profiturilor firmei prin rentabilizarea vanzarilor si eficienta activitatii de marketing.

Se pot prezenta si alte asemenea clasificari ale functiilor marketingului. Consider ca tipologia functiilor marketingului este sugestiv prezentata de profesorul C. Florescu si colaboratorii sai :
1. investigarea pietei, a necesitatilor de comun urmarindu-se obtinerea de informatii pertinente si prompte, atat asupra pietelor prezente cat si a celor potentiale, referitoare la ansamblul nevoilor de comun, solvabile sau nu, la motivatia acestora la comportamentul consumatorului. In acelasi timp, aria investigatiilor se extinde si asupra celorlalte componente ale mediului la care se raporteaza firma, asupra acelor factori care isi prelungesc actiunea pana la sferele pietei.
2. conectarea dinamicii a firmei la mediul economico-social, functie ce reflecta viziunea noua a marketingului asupra relatiei mediu intreprindere. In acelasi timp o asemenea functie presupune si functionarea oportunitatilor si chiar influentarea mediului prin contracararea sau, dupa caz stimularea unor tendinte in evolutia acestuia.
3. satisfacerea, in conditii superioare, a sumelor de comun asigura finalitatea activitatii firmei, recunoasterea sociala de factor a concordantei dintre produsele sau serviciile in care se materializeaza activitatea sa si nevoile carora le sunt destinate. In acelasi timp, este de remarcat faptul ca realizarea unei asemenea functii presupune si educarea gusturilor consumatorilor, crearea de noi tendinte, orientarea cererii de consum in concordanta cu interesele generale ale societatii.
4. maximizarea eficientei economice, obtinerea profitului asteptat constituie functia ce implica, mai intai, alocarea rationala a resurselor, apoi optimizarea structurilor de productie potrivit obiectivelor firmei, si, in sfarsit, optimizarea desfasurarii tuturor proceselor economice ce alcatuiesc fluxul complet productie-consum.

Functiile prezentate acopera atat scopul orientarii de marketing a activitatii economice cat si mijloacele atingerii acestora. Ordinea in care au fost prezentate nu are nici o legatura cu importanta lor, de fapt neexistand posibilitati de cuantificare si comparare a lor, o asemenea ordine referindu-se, mai degraba, la succesiunea lor logica in activitatea firmei. In acest context se poate spune ca investigarea pietei reprezinta functia-premisa, realizarea ei constituind punctul de plecare in orientarea intregii activitati a firmei. Conectarea la mediul extern se constituie intr-o functie-mijloc, asigurand legatura dintre potentialul firmei si cerintele mediului si, in ultima analiza, realizarea celor doua functii-obiect ; satisfacerea cerintelor de comun la un nivel superior si maximizarea profitului. Toate aceste patru functii se regasesc in practica marketingului ele tinand de existenta sa ca sistem. Conducerea intreprinderii trebuie sa incerce sa integreze activitatea de marketing cu functiile firmei-cercetare-dezvoltare, productie, comerciala, financiar-contabila si de personal – intr-un sistem unic, sistemul « intreprindere », astfel incat functiile firmei sa se amortizeze mai bine, pentru a asigura finalitatea economica si sociala a activitatii desfasurate. Solutia oferita de practica este aceea a aparitiei si dezvoltarii unei noi functii – functia de marketing – cu rol integrator in raport cu celelalte functii ale intreprinderii. O asemenea functie, desi se regaseste in activitatea unor compartimente in cadrul intreprinderilor – compartimentul de marketing – nu se limiteaza la acesta, interferandu-se celelalte functii ale acestuia. De aici, rezulta caracterul ei integrator, materializat in activitati ce intra in componenta si a altor compartimente si sectoare ale intreprinderii.

In privinta rolului marketingului in actualele conditii ale unei piete globale tot mai competitive, firmele nu pot supravietui decat printr-o activitate desfasurata la cel mai inalt nivel si cu un compartiment de marketing bine restructurat. Consumatorii se confrunta cu existenta unui numar mare de furnizori care cauta sa le satisfaca toate nevoile. Studii recente au demonstrat ca factorul esential al succesului unei firme il reprezinta cunoasterea si satisfascerea consumatorilor vizati printr-o oferta superioara, iar marketingul este acea functie a unei firme insarcinata cu definirea categoriilor de consumatori vizati si a celor mai bune modalitati de a le satisface nevoile si dorintele la un nivel competitiv si profitabil.

Marketingul isi are originea in faptul ca oamenii manifesta anumite nevoi si dorinte. Atunci cand exista mai multe produse care pot satisface o asemenea nevoie, alegerea uneia dintre ele este determinata de concepte de valoare, cost si satisfactie. Aceste produse se pot obtine pe mai multe cai : prin productie proprie, prin constrangere, prin cersit si prin schib. Majoritatea societatilor moderne functioneaza pe principiul schimbului contra altor lucruri de care au nevoie. Mrketingul cuprinde toate activitatile legate de lucrul cu pietele, astfel spus toate activitatile prin prin care se incearca sa se realizeze practic schimburile potentiale.

Exista cinci moduri diferite de abordare a activitatii de marketing. Conceptul de productie sustine cavor fi preferate de consumatori acele produse caracterizate prin disponibilitate si pret scazut. Sarcina conducerii firmei este, in acest caz, de a imbunatati eficienta productiei si a distributiei si de a reduce preturile. Conceptul de produs sustine ca vor fi preferate de consumatori produsele de calitate la preturi rezonabile,adica acele produse care necesita un efort redus de promovare. Conceptul de masurare sustine ideea conform careia consumatorii nuvor cumpara de la o firma o cantitte suficienta de produse, decat daca n-ar fi stimulati sa faca acest lucru lucru printr-o activitate de comercializare si promovare sustinuta. Conceptul de marketing sustine ca principalul obiectiv al unei firme trebuie sa prezinte evaluarea nevoilor, dorintelor si preferintelor unei categorii vizate de consumatori, carora sale ofere satisfactiile asteptate. Cele patru elemente care stau la baza acestui concept sunt piata-tinta, nevoile consumatorului, marketingul coordonat si rentabilitatea.

0 comentarii

Leave a reply

your widget

Recent Blog Posts

Recent Comments

your widget